Rakkerühma töö tulemusena määratakse täpselt kindlaks osaliste ülesanded ja vastutus edaspidiseks tööks ning vajaduse korral algatatakse õigusaktide või poliitikadokumentide muutmine ja rakendatakse institutsionaalsed või töökorralduslikud muudatused. Rakkerühmad luuakse Vabariigi Valitsuse otsusega.
Eksperdirühmad võimaldavad lahendada rakkerühmadega võrreldes väiksemaid või konkreetsemaid probleeme. Eksperdirühma loomine otsustatakse ministeeriumide kantslerite nõupidamisel.
Hetkel on töös kaks eksperdirühma.
Avatud valitsemise eksperdirühm
Eksperdirühma eesmärk on luua avatud valitsemise teekaart, millega kaardistatakse süstemaatiliselt vajalikud sammud avalikus sektoris koosloomelise poliitikakujundamise rakendamiseks, avatud valitsemise põhimõtete juurutamiseks kõigil tasanditel ning hinnata nende arengute võimalikku mõju. Valminud on avatud valitsemise teekaart, mis annab suuna, kuidas parandada kaasavat otsustamist ja korrastada koostööviise avalike asjade ajamisel ministeeriumides, rakendusasutustes ja omavalitsustes.
Innovatsioonitiim
Innovatsioonitiim loodi eksperimendina kolmeks ja pooleks aastaks (juuni 2018 - detsember 2021). Kuna innovatsioonitiimi tegevused on osutunud vajalikuks ka pikemaajaliselt, on nende tegevuste toetamine kokku lepitud vähemalt 2023. aasta lõpuni. Vaata nende tegevuste kohta täpsemalt siit.
Rakkerühma eesmärk on töötada välja ettepanekud ja meetmed, mis toetavad ligipääsetavuse tagamist nii avalikus kui ka erasektoris.
Loe veelInnovatsioonitiimi ülesanne on muuta avalikke teenuseid koostöös vastutavate ministeeriumidega kliendikesksemaks.
Loe veelTöö lõpetanud rakke- ja eksperdirühmad
Rohepöörde eksperdirühm
Rohepöörde eksperdirühma eesmärk oli teha valitsuskomisjonile ettepanekud, mille põhjal koostada terviklik tegevuskava rohepöörde edukaks elluviimiseks Eestis. Eksperdirühm käis koos 2021-2022. aastatel.
Rohepoliitika eksperdirühma raport
Riiklike laevastike eksperdirühm
Riiklike laevastike eksperdirühma eesmärk oli mereliste ülesannete ja ressursside ühendamiseks vajalike tegevuste teekaart koos õigusliku-, finants- ja mõjuanalüüsidega. Eksperdirühm käis koos 2021. aastal.
Ligipääsetavuse rakkerühm
Ligipääsetavuse rakkerühma eesmärk oli välja selgitada ligipääsetavuse olukord ja probleemid kõikides olulisemates elukeskkonna ja ühiskonna aspektides, sh ligipääs avaliku sektori hoonetele ja asutustele ning kogu avalikule ruumile ja selle eri osadele, riigi ja erasektori teenustele, e-teenustele, elukondlikule kinnisvarale ning transpordivahenditele. Tulemusena töötati välja poliitikasuunised ja lahendused, mis võimaldavad lähima kümne aasta jooksul liikuda kõikidele inimestele ligipääsetava ühiskonna, avaliku ruumi ja teenuste suunas. Eesmärgiks on ligipääsetavuse ja universaalse disaini põhimõtete rakendamine kõikide poliitikavaldkondade loomuliku osana, seades esikohale avaliku sektori eeskuju; samuti ligipääsetavuse alase teadlikkuse ja pädevuse tõstmine ühiskonnas läbivalt. Vaata rakkerühma tegevuste kohta täpsemalt siit.
Krattide eksperdirühm
Eksperdirühm otsustati luua 26. märtsil 2018.
Eksperdirühma ülesanne oli koostada seaduseelnõu, et muuta võimalikuks krattide ehk täisautonoomsete infosüsteemide kasutamine kõikvõimalikes eluvaldkondades ning tagada õigusruumi selgus ja vajalik järelevalve.
Samuti töötas eksperdirühm välja Eesti tehisintellekti strateegia, kus on kirjeldatud, kus ja millistest krattidest võib enim kasu olla nii avalikus kui erasektoris ning meetmed, millega nende kasutuselevõtmist edendada.
Eesti tehisintellekti kasutuselevõtu eksperdirühma aruanne
Õhusõidukite eksperdirühm
Õhusõidukite eksperdirühm alustas tööd 2019. aasta aprillis.
Eksperdirühm koostas riigi õhusõidukite vajaduste ning võimaluste analüüsi, mis sisaldab ettepanekuid süsteemi optimeerimiseks ja jätkusuutlikkuse tagamiseks ning selleks vajalike eelarveliste vahendite tagamiseks.
Tulenevalt avaliku teabe seadusest on eksperdirühma töö kokkuvõtte asustusesiseseks kasutamiseks.
Riigiside eksperdirühm
Riigiside eksperdiühm alustas tööd 2019. aasta veebruaris.
Eksperdirühm koostas riigiside kontseptsiooni ja rakendusplaani, mis sisaldab riigiasutuste vajadusi nende toimimiseks vajaminevate sideteenuste kasutamisel tavaolukorras ja erinevates ohuolukordades, pakub välja riigiasutuste vajadusi arvesse võtvate side tehniliste lahenduste erinevaid variante ning võimalikke muudatusvajadusi asutuste töökorralduses ja vastutuses riigiside teenuste tagamisel. Lisaks toob välja eelarvelised vajadused riigiside teenuste tagamisel, sh vajadusel uute tehniliste lahenduste ja töökorralduslike muudatuste rakendamisel.
Tulenevalt avaliku teabe seadusest on eksperdiühma töö kokkuvõtte asustusesiseseks kasutamiseks.
Varjumise eksperdiühm
Eksperdirühma eesmärk oli vastavalt 15.02.2018 valitsuskabineti nõupidamisel heakskiidetud elanikkonnakaitse kontseptsioonile koostada 2018. aasta lõpuks analüüs ühiskasutatavate varjumislahenduste alternatiividest, maksumusest ja vastutajatest ning esitada see valitsusele poliitikavalikute tegemiseks.
Riigikantselei juhtimisel koos käinud eksperdirühm analüüsis kuut alternatiivset lahendust ning soovitas arendada elanike kaitseks mõeldud avalikke varjumiskohtasid olemasoleva taristu baasil.
Eksperdirühma soovituste põhjal ei hakata varjumise jaoks eraldi uusi ehitisi ehitama. Tulenevalt avaliku teabe seadusest on eksperdirühma töö kokkuvõtte asustusesiseseks kasutamiseks.
Taastuvenergia statistikakaubanduse eksperdirühm
Eksperdirühma loomine otsustati 26. märtsil 2018.
Eksperdirühma eesmärk oli toetada oma tegevusega taastuvenergia paindlike koostöömehhanismide alast müügitööd, muuhulgas aidates nii võimalike ostjate kaardistamise, müügistrateegia koordineerimise kui ka väärtuspakkumistes kasutatavate konkurentsivõimeliste projektide nimekirja väljatöötamisel.
Eksperdirühm kaardistas Euroopa Liidu riigid, kes oleksid huvitatud koostööst Eestiga. Samuti koostati ülevaade võimalikest koostöömeetmetest ja -projektidest ning loodi väärtuspakkumised koostööst huvitatud riikidele. Eksperdirühm töötas välja ka müügistrateegia, kus on kindlaks määratud riigiasutuste omavaheline rollijaotus ja vastutus, erasektori esindajate panus ning plaan pikemaajaliseks koostööks.
Taastuvenergia statistikakaubanduse eksperdirühmi kokkuvõte
Bürokraatia vähendamise rakkerühm
Valitsus otsustas bürokraatia vähendamise rakkerühma luua 31. märtsil 2016.
Rakkerühma eesmärk oli vähendada bürokraatlikke nõudeid ettevõtetele. Lõpparuandes on kokkuvõte ettepanekute elluviimisest ja pakub teekaardi, kuidas bürokraatia vähendamisega edasi minna.
Valitsus kiitis lõpparuande heaks detsembris 2018.
Ruumiloome eksperdirühm
Eksperdirühma loomine otsustati 3. juulil 2017.
Eksperdirühma eesmärk oli kaardistada riigi ruumilise arengu ja elukeskkonna kujundamist ja suunamist mõjutavad otsustusprotsessid ning töötada välja valdkonna arendamiseks vajalikud poliitikaettepanekud.
Ruumiloome ekspertrühma lõpparuanne
Haldusreformi eksperdirühm
Haldusreformi ekspertrühm otsustati luua 8. veebruaril 2016.
Eksperdirühma tegevuse eesmärk oli toetada haldusreformi eesmärgipärast ja õigeaegset elluviimist, sh toetada kohalike omavalitsuste ja elanike kaasatust ja teadlikkust reformi läbiviimisest ja põhimõtetest. Läbiviidavate tegevustega toetati haldusreformi ekspertkomisjoni ja piirkondlike komisjonide tööd kvaliteetsete soovituste kujundamisel, sihtrühmade kaasamisel ja reformi eesmärkide kommunikeerimisel.
Haldusreformi ekspertrühma tegevuste kokkuvõte
Isejuhtivate sõidukite eksperdirühm
Isejuhtivate sõidukite eksperdirühm otsustati luua 15. augustil 2016.
Eksperdirühma ülesanne oli töötada välja ettepanekud Eesti seadusandluse kohandamiseks ja vajaliku järelevalve korraldamiseks, et muuta võimalikuks isejuhtivate sõidukite kasutamine Eesti teedel ja tänavatel ning pakkuda lahendusi selleks, et Eesti oleks rahvusvahelistele ettevõtetele atraktiivne testkeskkond. Eesti näeb enda võimalusena ka isejuhtiva tehnoloogia kasutamist avalike teenuste osutamisel.
Isejuhtivate sõidukite ajastu algus : ekspertrühma lõppraport
Lennuühenduste parandamise eksperdirühm
Eksperdirühma loomine otsustati 30. mail 2016.
Eksperdirühma eesmärk oli teha ettepanekud mis aitaksid saavutada olukorda, kus EL liikmesriigil on võimalik toetada piisava sagedusega ja sihtkohtadega lennuühenduste võrku. Ettepanekud pidid olema rakendatavad enamuse EL lennundusturul kas turu väiksuse või geograafilise asukoha tõttu kehvemas konkurentsipositsioonis olevates EL riikides.
Eksperdirühma töö tulemusena kirjeldati olemasolevaid ning uusi lahendusi lennuühenduste parandamiseks, mille pinnalt tehti ka ettepanekud edasisteks tegevusteks Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile.
Improving the functioning of the EU air services market
Kõrghariduse ja teaduse rahastamise ning korraldamise rakkerühm
Valitsus otsustas kõrghariduse ja teaduse rahastamise ning korraldamise rakkerühma luua 9. juuni 2016 istungil.
Rakkerühma ülesanne oli valmistada ette Teadus- ja Arendusnõukogu (TAN) raportis käsitletud kõrgkoolide ja teadusasutuste ning nende tugiteenuste konsolideerimine ning teaduse ja kõrghariduse rahastamist puudutavate soovituste rakendamine.
Valitsusele esitleti ettepanekuid juunis 2018.
Kriisiaja tervishoiukorralduse eksperdirühm
Kriisiaja tervishoiukorralduse eksperdirühm otsustati Riigikantselei juurde luua 4. jaanuaril 2016.
Eksperdirühma eesmärk oli tervishoiusektori kui terviku ja seal tegutsevate tervishoiuasutuste kriisivalmiduse ja vastava juhtimisvõimekuse tõstmine ning kriisiaja tervishoiukorralduse kontseptuaalne korrastamine, millega pannakse alus avaliku sektori ja tervishoiuteenuste osutajate süsteemsele koostööle.
Eksperdirühm koostas kriisiaja tervishoiukorralduse kontseptsiooni ja rakendusplaani, kus kirjeldatakse asutuste ülesandeid ning soovituslikke olulisemaid arendustegevusi tervishoiuvaldkonna kriisivalmiduse tõstmiseks. Kontseptsioon ja rakendusplaan kiideti kantslerite nõupidamisel heaks 13. novembril 2017. Tulenevalt avaliku teabe seadusest on kontseptsioon ja rakendusplaan asutusesiseseks kasutamiseks.
Lisaks koostati Eesti oludele kohandatud Hospital Major Incident Medical Management and Support (HMIMMS) metoodika koos tegevuskaartidega; HMIMMSi metoodikal põhinev näidiskriisiplaan haiglatele; HMIMMSi koolitused haiglate juhtidele ning kriisiplaanide koostajatele; tervishoiuvaldkonna õppus Tervex 2017, kus kontrolliti uute kriisiplaanide toimimist; MIMMS metoodikal põhinevad ühtsed tegevuskaardid sündmuskohal reageerimiseks kiirabidele koos lisabrigaadide aktiviseerimise süsteemi kirjeldusega.
Üleriigilise kriisiinfotelefoni eksperdirühm
Üleriigilise kriisiinfotelefoni eksperdirühm otsustati luua 4. jaanuaril 2016.
Eksperdirühma eesmärk oli koostöös asjassepuutuvate asutustega kokku leppida ja välja töötada üleriigilise kriisiinfotelefoni loomise ja toimimise põhimõtted, teabega varustamise tööprotsessid, osapoolte rollid ning kriisiinfotelefoni käivitamise töökorraldus ja selleks vajalik eelarve.
Üleriigilise kriisiinfotelefoni rakendamise mudel ja õiguslik analüüs esitati 2016. a novembris Vabariigi Valitsuse kriisikomisjonile. Komisjon pidas üleriigilise kriisiinfotelefoni loomist Häirekeskuse baasil vajalikuks eeldusel, et rahastus tagatakse ühtselt riigieelarvest.
Õiguslik analüüs Häirekeskuse pädevusest loodava kriisiinfotelefoni valdkonnas
Elanikkonnakaitse rakkerühm
Valitsus otsustas elanikkonnakaitse rakkerühma loomise 3. detsembril 2015.
Rakkerühma ülesanne on töötada välja Eesti elanikkonnakaitse kontseptsioon. Elanikkonnakaitse eesmärk on tagada elanike kaitse mistahes kriisiolukorras.
Valitsus kiitis kontseptsiooni heaks veebruaris 2018.
Elanikkonnakaitse kontseptsioon
Hoolduskoormuse vähendamise rakkerühm
Hoolduskoormuse vähendamise rakkerühma loomise otsustas Vabariigi Valitsus 3. detsembril 2015.
Rakkerühma ülesanne oli kaardistada lähedaste hooldamisega seotud probleemid ning töötada välja inimeste vajadustest lähtuvad lahendused.
Valitsus sai ülevaate rakkerühma tööst detsembris 2017.
Avaliku sektori ja sotsiaalse innovatsiooni rakkerühm
Valitsus otsustas avaliku sektori ja sotsiaalse innovatsiooni rakkerühma luua veebruaris 2016.
Rakkerühma ülesanne oli töötada välja ettepanekud, kuidas paremate teenuste osutamiseks ja poliitika tegemiseks suurendada innovatsioonivõimekust Eesti avalikus sektoris ning laiemalt ühiskonna valmidust sotsiaalseks innovatsiooniks.
Valitsus kiitis rakkerühma lõpparuande heaks novembris 2017.
E-tervise rakkerühm
Valitsus otsustas e-tervise rakkerühma luua juulis 2014.
Rakkerühma ülesanne oli töötada välja Eesti e-tervise strateegiline arenguplaan aastani 2020 koos arendustegevuste, rahastamiskava ning üksikasjaliku rakendusplaaniga aastateks 2015–2017. Strateegia osaks on ka Eesti e-tervise arenguvisioon aastani 2025 ning ettepanekud valdkonna juhtimise ja rahastuse korrastamiseks.
Valitsus kiitis rakkerühma väljatöötatud „Eesti e-tervise strateegia 2020“ heaks detsembris 2015.
E-tervise visioon 2025 ; E-tervise strateegiline arenguplaan 2020
Vigastuste ja vigastussurmade ennetamise poliitika koordineerimise rakkerühm
Rakkerühm loodi 2013. aasta septembris. Rakkerühma loomine oli vajalik, sest rahvusvahelises võrdluses on Eestis palju vigastusi ja vigastussurmasid, mis põhjustavad olulist ärahoitavat tööjõukadu ja majanduskoormust.
Rakkerühma ülesanne oli selgitada välja vigastuste ja vigastussurmade ennetuse olemasolevad eesmärgid, analüüsida vigastuste ja vigastussurmade ennetustegevustega kaetust ja sellest tulenevalt pakkuda välja täiendavad eesmärgid ja -ennetustegevused. Samuti analüüsis rakkerühm vigastuste põhjuseid ning pakkus välja ennetustegevused ja asutustevahelised koostöömehhanismid ning leppis kokku ministeeriumide ja asutuste täpsed ülesanded ja vastutuse.
Rakkerühma töö aruanne esitati valitsusele 2015. aasta jaanuaris.
Inimeste oskuste ja tööturu muutuste ühitamise rakkerühm
Rakkerühm otsustati luua 2012. aasta juunis.
Rakkerühma juhtimisel loodi tööturu seire ja prognoosi ning inimeste oskuste arendamise koordinatsioonisüsteem (lühendina OSKA süsteem).
Rakkerühma töö kokkuvõtte valmis juunis 2014.
Viimati uuendatud 04.07.2023